Epistemisch

"Daaronder zijn de postmoderne bevordering van epistemisch relativisme, die niet alleen de rede verwierp, maar ook waarheid, objectiviteit, betekenis en zelfs realiteit en feiten; ..."

Oké, ik snap dit niet en ik herken het niet.
Verwerpen van rede?

Epistemisch betekent volgens mijn Van Dale (1995) 'betrekking hebbend op kennis'.
Relativisme betekent volgens hetzelfde woordenboek 'opvatting of leer dat alle kennis, ook die van ethische, esthetische en religieuze waarden, betrekkelijk is'.

Postmodernisme is volgens de Nederlandse Wikipedia (met volgens de bronverwijzing van Wikipedia een citaat van Kevin O' Donnell): 
"de overkoepelende naam voor een reeks van filosofische standpunten en esthetische stijlen in de kunst sinds de jaren 1950, waaraan ten grondslag ligt het geloof dat alle menselijke kennis limieten kent en cultureel bepaald is, zodat er dus geen meta-standpunt bestaat dat toegang tot de pure, ruwe waarheid biedt."

De term postmodernism (of iets wat daar op lijkt) staat overigens niet in The New Encyclopaedia Britannica (1975-2010) wat ik toch wel licht teleurstellend vind.

Epistemisch relativisme lijkt wat dubbelop voor wat betreft 'kennis', en ik vind 'verwerpen' toch wel heel veel sterker klinken dan 'betrekkelijk' en 'limieten kennen' en 'cultureel bepaald zijn'.

Kortom: Iemand heeft mij een moeilijk en ietwat prikkelend boek gegeven. Absurde Overvloed van Michael Foley. Ik vind het bij vlagen stom en daar geniet ik net zo veel van als van het feit dat ik van alles moet opzoeken om het een beetje te kunnen begrijpen.

Met excuses voor het veelvuldige en inconsequente gebruik van aanhalingstekens en cursivering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten