Culpabiliseren

Culpabiliseren betekent in een kwaad daglicht stellen. Wat me dan weer doet denken aan de uitdrukking 'dat kan het daglicht niet verdragen'. Kan zoiets dan wel kwaad daglicht verdragen? En wat is kwaad daglicht?

Hoe dan ook, je kunt iets beter in een blij daglicht stellen.

Culpabiliseren kwam ik tegen in een online artikel in De Morgen over de omgeslagen moraal in de Islam tegenover homo's.

Ik had nog nooit van het woord gehoord. Toch kent volgens het Centrum voor Leesonderzoek 26% van de Nederlanders dit woord (bron). Zij halen die informatie uit een test. Leuk om te doen. Je moet even wat invullen, maar alles voor de wetenschap. Ze schatten dat ik 90% van de Nederlandse woorden ken. Ik denk dat ik de test niet nog een keer ga doen. Dan scoor ik vast lager en ik vind dit wel een mooie score. Aan de andere kant: je leert er wel van. Wist je dat een peluw een kussen is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten