Een verschil van dag en nacht

Wat is dat toch met dromen? Ik noem dingen die ik heel gaaf vind een 'droom'. Zo werk ik bijvoorbeeld aan mijn droomhuis, en dat is leuk om te doen en het is een gaaf huis dat steeds gaver wordt. (Overigens doe ik dat vooral samen met Wouter, het is een gedeelde 'droom'.)

Toch heb ik nooit letterlijk over een huis als dit, of een kasteel gedroomd. Tenminste niet terwijl ik sliep, tenminste niet dat ik me kan herinneren. De slaapdromen die ik me herinner verenigen meestal een onmogelijke combinatie van gebeurtenissen, onmogelijke combinatie van personen en onmogelijke combinatie van tijd en dat allemaal onmogelijk gecombineerd. Hoewel niet verschrikkelijk, zijn ze vaker negatief dan positief geladen.

Ik vind dagdromen echt iets heel anders. Ik bedenk wat leuk zou zijn, en wat dan nog leuker zou zijn en hoe dat dan zou zijn en wat er leuk aan zou zijn en ... Vaak is het eindbeeld waarschijnlijk onbereikbaar, maar theoretisch niet onmogelijk.

Ik zoek dus eigenlijk naar andere termen die mijn betekenissen beter weergeven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten