Episch

Episch heeft voor mij een positieve connotatie. Maar nadat onze premier dit mooie woord gebruikte in relatie tot orkaan Irma, wist ik het niet meer zo zeker. Ik heb het opgezocht en in elke betekenis komt het woord held (in een samenstelling) voor. Nou wordt er hier en daar wat getwijfeld aan de positieve bijdragen van bijvoorbeeld onze zeehelden, maar ik vind held voorlopig nog een positief woord, net als episch.

Een creatieve taalgebruiker is het, die meneer Rutte. Kneiterig komt niet voor in mijn Van Dale. Die is gedateerd, ik geef het toe. Ewoud Sanders schreef in 2001 al een artikel over 'kneiter'. Als, toen nog, student had ik blijkbaar moeten weten dat het 'gierigaard' betekent (onder andere). Het staat trouwens ook niet op (in?) vandale-online wel in De Woordenlijst.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten