Olie

"Een druppel olie op de gloeiende plaat." Ik las het in een interview in de Metro.

Tja, warme olie verspreidt zich inderdaad sneller dan koude olie dus niet eens zo slecht gedacht als je op een sneeuwbaleffect (om maar eens iets te noemen wat je ook op een gloeiende plaat zou kunnen gooien) hoopt. En mocht de plaat te heet zijn, heb je in ieder geval nog de rooksignalen.

Ik heb olievlek nog even opgezocht. Naast veel adviezen over hoe zo'n vlek te verwijderen, vond ik op Onze Taal iets wat ik nog niet wist:

"Olie op de golven gieten betekent dat er iets wordt gezegd of gedaan om anderen rustiger te maken, om een verhitte stemming wat te laten afkoelen.
Het is een uitdrukking uit de scheepvaart. Vroeger gooide men weleens olie op het water, bijvoorbeeld als er een sloep van een groot schip moest worden neergelaten in een woelige zee. Olie blijft op het water drijven en vormt daarop een dun, wat stroperig laagje. De wind krijgt zo minder vat op het water en kan dus moeilijker golven maken. De golven worden door de olie op zichzelf dus niet kleiner, maar de olie vermindert wel het aantal 'puntige' golven en golfjes."
 
Precies het tegenovergestelde van olie op het vuur gooien dus. Weer wat geleerd. Zou het slecht zijn voor het milieu als ik de volgende keer als ik moet varen heel veel zonnebloemolie in de zee gooi?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten